Leveransvillkor

Produkter och priser

 

Produktens pris syns i samband med produktbeskrivningen. Produktens lagersaldo är en prognos och tillgänglighet kan inte alltid garanteras. Vi säljer produkterna som mellanförsäljning, enligt force Majeure villkor. Försäljarens ansvar begränsas till produktens fakturerade pris. Våra produkter innehåller mervärdesskatt. Skattefördelningen syns i köpkorgen och i beställningsbekräftelsen.

 

Så här beställer du


Beställningar görs via vår hemsida www.exoticgarden.fi. Frön och tillbehör kan beställas året runt. Vårens produkter* kan beställas fr o m årsskiftet. Höstens blomlökar, vitlök och amaryllis kan beställas fr o m juli. Leveranserna behandlas i beställningsordning från och med i mitten av september.

 

Leveransvillkor


Beställningen levereras alltid enligt den produkten som sist inkommer i lagret. Ifall beställningen innehåller produkter som redan finns i lagret och ni vill ha dem levererade tidigare måste ni göra en skild beställning med de produkterna. 

Ifall den beställda produkten ej är tillgänglig, tas den bort från beställningen och produktens pris returneras till det betalsätt som använts då beställningen gjorts. Observera speciellt gällande produkter som kan förhandsbeställas, och som är levande material, att det vid skörden av dessa produkter kan uppstå brister som påverkar leveransmängden och det kan vi tyvärr inte rå åt. Vi strävar alltid till att hitta en ersättande produkt, men det är inte alltid möjligt.  

 

Frön och tillbehör: Kan beställas året runt. Levereras till Posten för transportering inom 3-7 dagar, beroende på säsong.

 

Vårens blomlökar, sättlökar, sättpotatis, sötpotatispluggplantor, jordärtskocka, sparrisrötter och svampodlingar: Dessa produkter inkommer till oss på våren och leveranserna påbörjas i beställningsordning under veckorna 13-15 (mars/april).

 

Höstens urval dvs blomlökar, amaryllis, vitlökar och svampodlingar: Urvalet publiceras och förhandsförsäljningen börjar i juli. Beställningarna skickas i beställningsordning då produkterna har anlänt i lagret i mitten av september. Leveranser av amaryllislökar börjar vecka 42.

 

 

Leveransmetoder och -avgifter

Brev 5,95€

Försändelser som är under 3 cm tjocka och väger under 250g kommer som brev med posten. Typiska brevförsändelser är sådana som innehåller frön. Vanliga brev kan inte uppföljas under leveransen. 

Brev med uppföljningskod 6,95€

Försändelser som är under 3 cm tjocka och väger under 250g skickas som Postens "Småpaket", vilket är ett brev med uppföljningskod. Detta brev levereras till postlådan, precis som ett vanligt brev, men kan alltså uppföljas, och är därför ett pålitligare alternativ än ett vanligt brev. 

Postpaket 9,90€ - 12,90€

Om försändelsen väger 0,25-20 kg är postavgiften 9,90€. Paketet levereras till mottagarens närmaste eller hens valda postanstalt. Mottagaren får ett textmeddelande eller en e-post när paketet har anlänt och kan avhämtas. Om beställningens vikt överstiger 20 kg är det ända leveransalternativet hemleverans. 

Hemleverans 19,90€ - 24,90€

Hempaket levereras till konsumenter under vardagar i hela landet (förutom i yttre skärgården). Mottagaren meddelas om en kommande hemleverans och tidpunkten för leveransen överenskommes med mottagaren. Paketet kan, om så önskas, lämnas bakom dörren. Då beställningen väger 0-35 kg är postavgiften 19,90€. Då beställningens vikt överskrider 35 kg är enda leveransalternativet hemleverans. Postavgiften för hemleveranser som väger mer än 35 kg är 24,90€. Maximi vikt för hemleverans är 50 kg.

 

Betalningstjänster


Du kan betala med alla inhemska bankers nätbetalningstjänster: Nordea, Andelsbanken, Danske
Bank, Sparbanken, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Pankki. Räkning- och delbetalningstjänster: Collector Bank -obs! Collector tjänstens namn ändras i september 2021 till Walley. Kortbetalningar: Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard ja Diners Club. Mobilbetalning: MobilePay.

Betalningsförmedlare:
Betalningsförmedlingstjänsten utförs av och som leverantör står Paytrail Oyj(2122839-7) i samarbete med banker och kreditinstitut. Vid betalningar med Visa Electron eller MasterCard-kort syns Paytrail Oyj som mottagare på kontoutdraget eller i korträkningen och Paytrail förmedlar även betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut beviljat av Finansinspektionen. Vid reklamationer ber vi er i första hand vara i kontakt med leverantören dvs nätbutiken.

Paytrail Oyj
FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7 40100 Jyväskylä
Telefon: 0207 181830
www.paytrail.com


Returnering


Felfria produkter kan returneras som kundretur. Meddela alltid om returneringar till info@exoticgarden.fi. Returrätt gäller oöppnade förpackningar med oanvända produkter. Produkter som returneras bör vara i originalförpackning, i försäljningsbart skick utan påskrifter. Kvitto inklusive avsändare måste bifogas produkten. Retur av köpet måste meddelas inom 14 dagar från att varan mottagits och om varje returnering överenskommes skilt. På försändelsen skrivs RETUR, avtalsnummer 660653, Taimitarhantie 33, 47200 Elimäki.

 

Grobarhetsgaranti


Alla frön garanteras lägsta, den för sorten normala grobarheten samt sortäkthet. Frön som levereras, är alltid från senast möjliga fröskörd. Vi säljer inte genmanipulerade frön.


Powered by Powered by